Norbi Update étrend kritikája

DIVATOS DIÉTA

A Norbi Update étrend kritikája  forrás: A Magyar Dietetikusok Lapja

Az Update-et rendszernek szánta Schobert Norbert, de jelen állapotában inkább egy rendszer nélküli halmaz. Sem táplálkozástudományi alapelvek, sem logika nem fedezhető fel benne (pl. egy helyen amellett érvel, hogy nem kell a jól összeállított étrendet vitaminokkal és ásványi anyagokkal kiegészíteni, máshol pedig: „a bevitt pluszok jótékony hatást eredményezhetnek”). „A Norbi-titok 1. kötet” az elméleti alapot tartalmazza, a Zsebkönyv – amelyet a tervek szerint évente frissítenek – a táplálékokat sorolja be.

A szerző megfogalmazza a Norbi Update-életmódrendszer tízparancsolatát is.
Egyetértünk a 3. ponttal (amely szerint az orvosokkal együtt kell működni, főleg ha diétával együtt járó betegsége van valakinek), az 5. ponttal (amelyben a napi ötszöri és kiegyensúlyozott étkezésre hívja fel a figyelmet), a 6. ponttal (amelyben a mértékletes, rendszeres sportról ír), a 7. ponttal (fogyasszunk kevesebb cukrot) és a 9. ponttal (eszerint nem kell az étrendet vitaminokkal és ásványi anyagokkal kiegészíteni, ha jól állítjuk össze), s elméletben a 10. ponttal is egyetértünk, hiszen ez a család szerepét, az idősek megbecsülését taglalja, bár nehéz beilleszteni az előző kilenc pont koncepciójába.




A szerző a táplálékokat három osztályba sorolja rendszerében. Az 1-es gyakorlatilag korlátozás nélkül fogyasztható, a nap bármely szakaszában. A 2-es korlátozva fogyasztható, de csak du. 3 óráig, míg a 3-as kódúak csak délig és minimális mennyiségben fogyaszthatók. Az élelmiszercsoportok kód szerinti felosztása számunkra nem világos, Norbi bevallása szerint ezt ne is firtassuk. Mint említettük, a táplálékok napszaki szétválasztásával nem értünk egyet, azonban a táplálékok besorolása olyan formában jó is lehetne, hogy korlátlanul, korlátozva, illetve minimális mennyiségben fogyaszthatók. Ha valaki alaposan átnézi a konkrét ételeket az Update kódrendszerében, nem talál benne logikus felosztást, pl. ha nem ehető szénhidrát, akkor miért 1-es a BB muskotályos bor, vagy miért 1-es a bő zsírban sütés a teflonban sütéssel szemben a fogyókúrában. Zsebkönyvében a szerző részletesen besorolja a kódrendszerbe az élelmi anyagokat, élelmiszereket és ételeket. Sajnos, az ételek mellé csak egy-egy esetben ad részletesebb leírást, pl. hogyan készül, ill. miért kapott mondjuk 1-es kódot, annak ellenére, hogy az ételeknél – az alapanyagokon túlmenően – fontos az ételkészítés is.

Érthetetlen, hogy Schobert Norbert miért preferálja (ráadásul már-már túlzásokba esve) az alkoholos italokat és a dohányzást.

Az Update-diéta/életmód, véleményünk szerint több divatos étrend összevágásából született. Az Atkins-diéta hangsúlyozza pl. a szénhidrátok szerepét az elhízásban, így szénhidrátszegény, de zsírgazdag fogyókúrás étrendet hoz létre, amelyről már bizonyították (14), hogy nem igaz az elméleti háttere. A táplálékok glikémiás indexét is figyelembe veszi az Atkins-diéta. Kerülni kell e szerint a magas glikémiás indexű (GI) táplálékokat a fogyókúrában (ezzel egyetértünk), de a kisebb glikémiás indexű fruktóz fogyasztása, illetve a glükóz helyettesítése fruktózzal a fogyókúrában semmi esetre sem célravezető. A zsírban gazdag Update pedig a zsírdús pontdiétára emlékeztet, amelyben kisebb pontszámot kapnak a zsíros, de szénhidrátban szegény ételek, s fordítva: nagyot az alacsony zsírtartalmú, de szénhidrátgazdagok. Ez az „elmélet” arra a hibás és elnagyolt nézetre épül, hogy csak a szénhidráttól hízunk (el), a zsírtól nem. A Zóna-diéta is felfedezhető benne (szintén a vércukorszint és inzulinszint meg az elhízás kapcsolatából indul ki).

Az Update felhasználja az elválasztó étrendek sajátosságait is (pl. Testkontroll, Paleo-diéta), amelyek szerint a különböző napszakokban más-más tápanyagot kell enni. Célszerű továbbá ezen étrendek szerint a különböző tápanyagokat egymástól is elválasztani. Az Update rendszerét őseink táplálkozásával is magyarázza, azonban ez az érvelés az antropológusok kutatásai szerint nem állja meg a helyét. (15) Hibás az a nézet, hogy őseink a vadászás miatt csak este ettek többet, illetve a nyersanyagokat (gyümölcsöket, zöldségeket, húst) külön fogyasztották. Minden fogyókúrás termékbe fruktózt és édesítőszert tenne, pedig a fruktózt fogyókúrában nem ajánljuk.

Összességében: néhány pontot ki tudunk emelni az Update-étrend pozitívumaként, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a rendszer igazolásául szánt kutatási eredmények gyakran félreértelmezettek; nyilvánvalóan öncélúak, s egyelőre hiányoznak a szerző igazolását alátámasztó eredmények.

Pálfi Erzsébet dietetikus, főiskolai tanársegéd




WELLNESSHÉTVÉGE HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

x
WellnessHétvége
A feliratkozással tanúsítom, hogy elolvastam és elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot. Tiszteletben tartjuk az Ön adatait és kizárólag saját és üzleti partnereink ajánlataival keressük meg.

Hazánk vidéki wellness szállodáinak kézzel válogatott ajánlataira kíváncsi? Jó helyen jár!

A legolcsóbb wellness ajánlatokra vadászik? Wellness csomagok akár 40-70% kedvezménnyel!

Szeretné, hogy egy magyar tulajdonú családi vállalkozás szolgálja ki? Várjuk, hogy megismerhessük!

Már feliratkoztam